Mis on kollageen ja miks seda vaja on

Mis on kollageen ja miks seda vaja on

Mis on kollageen?

Kollageen on meie keha peamine struktuurvalk, moodustades 25–35% kogu keha valkudest. Kollageen on sidekoe peamine komponent, millel on oluline roll kõõluste, naha, lihaste ja luude struktuuris. Seda leidub rohkesti ka sarvkestades, veresoontes, soolestikus, selgroolülide ketastes ja hammaste dentiinis ehk hambaluus.

Kollageeni nimi pärineb kreeka keelsest sõnast „kolla”, mis tähendab "liimi” ning järelliide „gen” tähistab "tootmist". See viitab asjaolule, et juba ammustest aegadest keedeti hobuste ja teiste loomade nahka ja kõõluseid liimi saamiseks. Kollageen ongi nagu liim, mis hoiab koos meie keha kõige olulisemaid struktuure.

Viimastel aastatel on populaarseks saanud kollageeni tarbimine toidulisandina, kuna selle tarbimisel võib olla mitmesuguseid tervisega seotud eeliseid, alates liigesevalu leevendamisest kuni naha tervise parandamiseni.

Järgnevalt toome välja kollageeni tarbimise kuus eelist, mis on leidnud ka teaduslikku tõestust:

1. Kollageen võib parandada naha tervist

Kollageen on naha peamine komponent. See mängib olulist rolli naha tugevdamisel ning mõjutab selle elastsust ja niiskustaset. Vananedes hakkab meie keha tootma vähem kollageeni, mis põhjustab naha kuivamist ja kortsude teket. Kuid mitmed uuringud on näidanud, et kollageeni sisaldavad toidulisandid võivad sellist naha vananemist aeglustada.
Ühes uuringus kogesid naised, kes võtsid kaheksa nädala jooksul toidulisandit, mis sisaldas 2,5–5 grammi kollageeni, naha kuivuse vähenemist ja elastsuse olulist suurenemist, võrreldes nendega, kes toidulisandit ei võtnud. Veel ühes uuringus leiti, et naistel, kes jõid 12 nädala jooksul iga päev kollageeni lisandiga jooki, oli kontrollrühmaga võrreldes märgata olulist naha niiskustaseme tõusu ja kortsude sügavuse vähenemist.

Kollageenilisandite kortse vähendav toime tuleneb nende võimest stimuleerida meie keha iseseisvalt kollageeni tootma. Lisaks võib kollageenilisandite võtmine soodustada muude valkude, näiteks elastiini tootmist, mis annab nahale tugevuse.

Kollageen aitab tervendada nahka
On ka väiteid, et kollageenilisandid on abiks akne ja muude nahahaiguste ennetamisel, kuid teaduslikud tõendid neid väiteid ei toeta.

2. Kollageen aitab leevendada liigesevalu

Kollageen aitab säilitada kõhre terviklikkust, mis on liigeseid kaitsev kummitaoline kude. Kuna vananedes väheneb kollageeni sisaldus kehas, siis suureneb ka risk liigesehaiguste, näiteks osteoartriidi, tekkeks. Mõned uuringud on näidanud, et kollageenilisandite võtmine võib aidata parandada osteoartriidi sümptomeid ja vähendada üldist liigesevalu.Kollageen aitab leevendada liigesevalu

Ühes uuringus kogesid 73 sportlast, kes tarbisid 24 nädala jooksul 10 grammi kollageeni päevas, liigesevalu märkimisväärset vähenemist nii kõndimisel ja puhkeseisundis, võrreldes rühmaga, kes seda ei võtnud. Teises uuringus võtsid täiskasvanud 70 päeva jooksul kaks grammi kollageeni päevas. Neil, kes võtsid kollageeni, vähenes liigesevalu olulisel määral ja nad suutsid füüsilise tegevusega paremini tegeleda kui kontrollgrupp, kes seda ei võtnud.

Teadlased on seisukohal, et kollageen, mis on tarbitud lisandina, koguneb kõhre ja aitab stimuleerida kudesid kollageeni tootma. See võib omakorda vähendada põletikku, anda tuge teie liigestele ja vähendada valu.

3. Kollageen võib ära hoida luukadu

Luud on valmistatud peamiselt kollageenist, mis annab neile struktuuri ja aitab neid tugevana hoida. Kuna kehas kollageeni tootmine vananedes väheneb, siis väheneb ka luumass. See võib viia selliste haigusteni nagu osteoporoos ehk luude hõrenemine, mida iseloomustab madal luutihedus ja mis on seotud suurenenud luumurdude riskiga.

Kollageen aitab ära hoida luukaduUuringud on näidanud, et kollageenilisandite võtmine võib aidata aeglustada luude hõrenemist. Ühes uuringus anti 12 kuu jooksul iga päev ühele testgrupile kaltsiumilisandit koos 5 grammi kollageeniga ja teisele grupile anti ainult kaltsiumilisandit. Uuringu lõpuks oli kaltsiumi ja kollageeni sisaldavaid toidulisandeid võtnud grupi luude lagunemist soodustavate valkude tase veres oluliselt madalam kui neil, kes võtsid ainult kaltsiumi.

Veel üks uuring leidis sarnaseid tulemusi 66 osaleja kohta, kes võtsid 12 kuu jooksul 5 grammi kollageeni päevas. Kollageeni kasutanud osalejatel kogesid luude mineraaltiheduse (BMD) kasvu kuni 7% võrreldes kollageeni mitte tarbinud osalejatega. BMD on mineraalide (nt kaltsiumi) sisalduse näitaja luudes. Madal BMD näitaja viitab nõrkadele luudele ja on seostatud osteoporoosi arenguga.

Uuringute tulemused luutihedusele on küll paljulubavad, kuid siiski on vaja teha rohkem uuringuid inimestega, enne kui võib kindlalt väita, et kollageenilisandid on mõjusad meie luude tervisele.

4. Kollageen võib suurendada lihasmassi

Kuni 10% lihaskoest koosneb kollageenist. See valk on vajalik, et hoida lihased tugevad ja korralikult toimivana. Uuringud näitavad, et kollageenilisandid aitavad suurendada lihasmassi neil, kes põevad sarkopeeniat (vananemisega seotud lihasmassi kadu). Teadlased on seisukohal, et kollageeni võtmine võib soodustada lihasvalkude, nagu kreatiini, sünteesi ja stimuleerida lihaste kasvu pärast treeningut.Kollageen võib suurendada lihasmassi

Ühes uuringus anti 27 mehele 12 nädala jooksul 15 grammi kollageeni päevas ning nad osalesid iga päev ka treeningprogrammis. Tulemuste analüüsist selgus, et neil suurenes lihasmass ja jõud märkimisväärselt rohkem võrreldes testgrupiga, kes osales ainult treeningprogrammis ilma kollageenilisandeid tarvitamata.

Taaskord on vaja tõdeda aga ka seda, et seni on tehtud siiski veel liiga vähe uuringuid, et jõuda kindlate seisukohtadeni kollageeni mõjust lihasmassile.

5. Kollageen võib toetada südame tervist

On väidetud, et kollageenilisandite võtmine võib aidata vähendada südamega seotud seisundite riski, kuna kollageen on osa arterite struktuurist. Arterid on veresooned, mis kannavad verd südamest ülejäänud kehasse. Ilma piisavala koguse kollageenita võivad arterid muutuda nõrgaks ja hapraks (Allikas 1). See võib põhjustada ateroskleroosi ehk arterilubjastust. Ateroskleroos võib aga omakorda põhjustada südameinfarkti ja insulti.

Ühes uuringus võtsid 31 tervet täiskasvanut kuue kuu jooksul 16 grammi kollageeni päevas, mille tulemusena vähenesid nende arteri jäikuse näitajad märkimisväärselt. Lisaks tõusis neil „hea” kolesterooli ehk HDL-kolesterooli tase keskmiselt 6%. HDL-kolesterool mängib olulist rolli südametervises.

Sarnaselt eelnevatele punktidele, on ka siin kohal rõhutatud lisauuringute läbiviimise olulisust, et veenduda kollageeni rollis südametervisele.

6. Muud tervisega seotud eelised

Kollageenilisanditel võib olla ka muid tervisega seotud eeliseid, kuid neid ei ole põhjalikult uuritud:

  • Küüned ja juuksed: kollageeni võtmine võib suurendada küünte tugevust ja stimuleerida juuste- ja küüntekasvu. (Allikas 2)

  • Soolestiku tervis: kuigi selle väite toetuseks pole teaduslikke tõendeid, soovitavad mõned tervishoiutöötajad kollageenilisandite kasutamist soole läbilaskvuse või lekkiva soole sündroomi raviks.

  • Aju tervis: seni ei ole teaduslikult uuritud kollageenilisandite rolli aju tervisele, kuid on väiteid, et kollageen parandab meeleolu ja vähendab ärevuse sümptomeid.

  • Kaalulangus: mõned usuvad, et kollageenilisandite võtmine võib soodustada kehakaalu langust ja kiiremat ainevahetust. Nende väidete toetuseks pole aga ühtegi uuringut läbi viidud.

Kui palju kollageeni päevas tarbida?

Kui soovite tarbida kollageeni toidulisandina, soovitatakse alustada annusest 8–12 grammist päevas.

Kollageeni sisaldavad toidud

Kollageeni leidub loomade sidekoes, seega on toidud nagu kananahk, seanahk, veiseliha ja kala kollageeni allikad. Kollageeni pakuvad ka želatiini sisaldavad toidud, näiteks luupuljong. Pole tehtud uuringuid selle kohta, kas kollageenirikastel toitudel on sama kasu kui toidulisanditel. Toidus sisalduv kollageen lagundatakse seedeensüümide toimel üksikuteks aminohapeteks ja peptiidideks. Toidulisandites sisalduv kollageen on juba lagunenud või hüdrolüüsunud, mistõttu arvatakse, et see imendub tõhusamalt kui toidus sisalduv kollageen.

Kollageeni kõrvaltoimed

Kollageeni võtmisega ei kaasne teadaolevalt riske.

Mõned kollageeni toidulisandid on valmistatud toiduallergeenidest, nagu näiteks kalast, koorikloomadest või munast. Inimesed, kellel on nende toitude suhtes allergia, peaksid vältima nende koostisosadega tehtud kollageenilisandeid. On juhtumeid, kus on teatatud, et kollageenilisandid jätavad suhu halva maitse ning on põhjustanud seedeelundite kõrvaltoimeid, nagu puhitused ja kõrvetised.

Kuid valdavalt on kollageeni toidulisandid inimeste jaoks ohutud.

Kust saab kollageeni sisaldavaid toidulisandeid osta?

Dr. Ohhira sissevõetav kollageen

DR. OHHIRA® SISSEVÕETAV KOLLAGEEN

Dr. Ohhira poolt pakutud kollageenijook – on tervise, ilu ja nooruse valem.

  • elastne, nooruslik ja särav nahk;
  • painduvad, elastsed liigesed;
  • maksimaalne töövõime ja energilisus kogu tööpäeva jooksul;
  • hea enesetunne ja nooruse pikenemine.
Vaata lähemalt
FITS - KOLLAGEEN + C VITAMIIN + B3 VITAMIIN 3 IN 1 KOMPLEKS KAPSLID 60TK

FITS - KOLLAGEEN + C VITAMIIN + B3 VITAMIIN 3 IN 1 KOMPLEKS KAPSLID 60TK

Kollageen on paljude ühendusrakkude aluseks inimese organismis. Just see on kohustuslik komponent kõõlustes ja luudes. Kaasnevate probleemide märguanneteks on nahadefektid, selle vananemine ja luude hõrenemine. 

Vaata lähemalt
BERRICHI - SKIN ASTAKSANTIINI JA MERE KOLLAGEENIGA KAPSLID 60TK

BERRICHI - SKIN ASTAKSANTIINI JA MERE KOLLAGEENIGA KAPSLID 60TK

Berrichi Skin toetab naha tervist ja loomulikku talitlust seestpoolt. Berrichi Skini võib kasutada igapäevase multivitamiinina, sest see sisaldab A-, B-, C- ja D-grupi vitamiine. Berrichi Skin parandab juuste ning küünte tervist, tugevdab keha kaitsebarjääre ja vähendab väsimuse tunnet.

Vaata lähemalt

Lisaks võid vaadata veel ka:

Kollageeni sisaldavad kapslid Medicuralt: https://mia24.ee/medicura-granaatounakapslid-vitamiinide-ja-kollageeniga-magic-aging-60tk-313g

Kollageeniampullid nahale Madaralt: https://mia24.ee/madara-kollageeni-stimuleerivad-ja-niisutavad-ampullid

Jaga seda infot ka teistega

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga