Mis on ashwagandha ja kuidas teda kasutada

Mis on ashwagandha ja kuidas teda kasutada

Mis on ashwagandha?

Ashwagandha on ravimtaim, mida tuntakse kui looduslikku stressi leevendajat. Taime botaaniline nimi on Withania somnifera ja eesti keeles kutsutakse seda uimastav juustumari. Veel tuntakse maailmas ashwagandhat nimedega Indiaženšenn ja winter cherry (ingl keeles „talvine kirss”).

Taime nimi ashwagandha tuleneb sanskriti keelest ja see on kombinatsioon sõnadest «ashva», mis tähendab hobust ning «gandha», mis tähendab lõhna. Selle taime juurel on tugev aroom, mida on kirjeldatud kui hobusele omast.

Ashwagandha on tuntud kui adaptogeen, mis tähendab, et see võib aidata teie kehal stressiga toime tulla, toetab head und ja lõõgastunud olekut. Ashwagandha pakub ka igasuguseid muid eeliseid kehale ja ajule - näiteks võib see alandada veresuhkru taset, vähendada kortisooli, võimendada aju tööd ja aidata võidelda ärevuse ja depressiooni sümptomitega.

Kust on ashwagandha pärit?

Ashwagandha pärineb Indiast ja on ajurveeda ehk India rahvameditsiini üks olulisemaid ürte. Seda on kasutatud üle 3000 aasta stressi leevendamiseks, energiataseme tõstmiseks ja keskendumisvõime parandamiseks.

Milline ashwagandha välja näeb ja kuidas seda korjatakse?

Taim kasvab 20-25 cm põõsana peamiselt Indias ja Nepaalis ning tema õied on väikesed ja rohelised ning lõhnavad ebameeldivalt. Küps vili on punakas-oranž ja sarnaneb meile tuntud füüsaliga.

Kui taime viljad on küpsenud ja lehed hakkavad pisut kuivama, siis on õige aeg saagikoristuseks. Ajaliselt on see umbes 160-180 päeva pärast külvamist. Taim võetakse üles koos juurtega, seejärel eemaldatakse taime pealmine osa juurtest. Juured lõigatakse umbes 10 cm meetri pikkusteks ja jäetakse kuivama. Kuivatatud juurtest valmistataksegi ashwagandha pulber.

aswaganda põõsas

Mille puhul ashwagandha aitab?

Ashwagandha võib alandada veresuhkru taset

Mitmetes uuringutes on ashwagandha näidanud veresuhkrut alandavat toimet:

  • Siin on välja toodud allikad, kust saab lugeda rohkem informatsiooni selle kohta, et inimestel läbiviidud uuringud on kinnitanud ashwagandha võimet vähendada veresuhkru taset (nii tervetel kui ka diabeediga inimestel): Allikas1,Allikas2.

  • Veelgi enam – uuringus, milles osales kuus II tüüpi diabeediga inimest, kellele manustati ashwagandhat 30 päeva jooksul, alanes tühja kõhu veresuhkru tase sama tõhusalt, kui suukaudse diabeedi ravimi manustamise tulemusena (Allikas3).

Ashwagandhal on vähivastased omadused

Loomkatsetes ja katseklaasiuuringutes on leitud, et ashwagandha aitab esile kutsuda apoptoosi ehk vähirakkude programmeeritud surma ning samuti takistab see mitmel viisil uute vähirakkude kasvu (Allikas4).

Loomkatsed näitavad, et ashwagandha võib aidata ravida mitut tüüpi vähki, sealhulgas rinna-, kopsu-, käärsoole-, aju- ja munasarjavähki. Ühes uuringus vähendati munasarjakasvajatega hiirtel, keda raviti ainult ashwagandhaga või kombinatsioonis vähivastase ravimiga, vähkkasvaja arengut 70–80%. Ravi takistas ka vähi levikut teistesse elunditesse.(Allikas5, Allikas6, Allikas7, Allikas8, Allikas9)

Ehkki ashwagandha vähivastast toimet inimestel pole veel uuritud, on praeguste uuringute tulemused paljulubavad.

Ashwagandha võib vähendada kortisooli taset

Ashwagandha stressi puhul

Kortisooli tuntakse ka kui "stressihormooni”, kuna neerupealised toodavad seda hormooni stressiolukorras. Samuti toodetakse kortisooli siis, kui veresuhkru tase langeb liiga madalale.

Uuringud on näidanud, et ashwagandha võib aidata vähendada kortisooli taset – ühes uuringus, mis viidi läbi kroonilise stressi all kannatavate patsientidega, oli kortisooli taseme langus oluliselt suurem neil, keda raviti ashwagandhaga, kui platseebot saanud grupil. Need, kellele manustati suurimat kogust ashwagandhat, vähenes kortisooli tase keskmiselt 30%. (Allikas10, Allikas11).

Ashwagandha võib aidata vähendada stressi ja ärevust

Ashwagandha on ehk kõige paremini tuntud oma võime tõttu vähendada stressi, mida on tõestanud ka uuringud:

  • Mitmed uuringud inimestega on näidanud, et see võib tõhusalt vähendada sümptomeid stressi- ja ärevushäiretega inimestel. Näiteks ühes 60-päevases uuringus, kus osales 64 kroonilise stressiga inimest, vähenes unetus ja ärevus keskmiselt 69%. Loe rohkem: Allikas12, Allikas13, Allikas14.

  • Teises, kuunädalases uuringus teatas 88% inimestest, kes võtsid ashwagandhat, et nende ärevus on vähenenud (Allikas15).

Ashwagandha hea uni ja stressialandus

Ashwagandha võib tõsta testosteroonitaset ja suurendada meeste viljakust

Ashwagandhal võib olla tugev mõju testosterooni tasemele ja viljakusele. Ühes uuringus, milles osales 75 viljatut meest, täheldati ashwagandhat tarvitanud grupi liikmetel suurenenud spermatosoidide arvu ja liikuvust ning testosteroonitaseme olulist tõusu. Uuringu tulemustest selgus ka, et antioksüdantide sisaldus veres oli tõusnud. Ühes teises ashwagandhaga läbiviidud uuringus täheldati osalenud meestel samuti kõrgemat antioksüdantide taset ja sperma kvaliteedi paranemist. Loe rohkem: Allikas16, Allikas17, Allikas18, Allikas19.

Ashwagandha võib alandada põletikku

Mitmed loomadel läbiviidud uuringud on näidanud, et ashwagandha aitab vähendada põletikku. Inimestega tehtud uuringutes on leitud, et see suurendab looduslike tapjarakkude aktiivsust. Tapjarakud on immuunrakud, mis võitlevad nakkuste vastu ja aitavad terveks jääda.

Samuti on täheldatud, et ashwagandha vähendab põletiku markereid, nagu näiteks C-reaktiivne valk (CRP). See marker on seotud suurenenud südamehaiguste riskiga. Ühe uuringu käigus anti osalejatele päevas 250 mg standardiseeritud ashwagandha ekstrakti ning tulemustes nähti CRP langust keskmiselt 36%.

Loe uuringute kohta rohkem siit: Allikas20, Allikas21, Allikas22, Allikas23, Allikas24, Allikas25.

Ashwagandha võib alandada kolesterooli ja triglütseriide taset

Lisaks põletikuvastasele toimele võib ashwagandha aidata parandada ka südame tervist, vähendades kolesterooli ja triglütseriidide taset. Triglütseriidid on organismis energia allikaks ja toidurasvade transportijaks ning nende kõrge väärtus on üks südame- ja veresoonkonnahaiguste riskitegureid.

Ühes rottidega tehtud uuringus leiti, et ashwagandha langetas üldkolesterooli koguni 53% ja triglütseriide peaaegu 45%. Ehkki inimestega läbiviidud uuringud ei ole nii häid tulemusi näidanud, on siiski täheldatud ka inimeste puhul nende markerite paranemist. Näiteks 60-päevases uuringus, milles osalesid kroonilise stressi alla kannatavad täiskasvanud,vähenes ashwagandha ekstrakti mõjul „halva” LDL-kolesterooli tase 17% ja triglütseriidide tase keskmiselt 11%.

Loe uuringute kohta rohkem siit: Allikas26, Allikas27, Allikas28, Allikas29, Allikas30.

Ashwagandha võib parandada mälu ja ajutööd

Ashwagandha parandab mälu

Ehkki ajurveeda praktikas on ashwagandhat traditsiooniliselt kasutatud mälu parandamiseks, on selles valdkonnas tehtud väheseid teadusuuringuid. Siiski üks kaheksanädalane uuring 50 täiskasvanuga näitas, et 300 mg ashwagandha juureekstrakti võtmine kaks korda päevas parandas oluliselt üldist mälu ja tähelepanuvõimet.

Mida tähele panna ashwagandha valimisel?

Ashwagandha tootmisel kasutatakse kahte meetodit – ühel juhul saadakse tooraine nii juurtest kui lehtedest ja teisel juhul ainult juurtest. Nende kahe meetodil toodetud toidulisandite ostimsel peaks kindlasti valima ainult juurtest valmistatud toote (ing keeles „root only”). Öeldakse, et lehtedega koos toodetud ashwagandha puhul on ashwagandha juure loomulik väärtus tasakaalust väljas ning toidulisandi toime on sellisel juhul tõestamata. Ashwagandha juur

KSM–66 on ashwagandha ekstrakt, mida peetakse ashwagandha kõige paremaks orgaaniliseks vormiks, mis aitab saavutada parima optimaalse adaptogeense kasulikkuse. Selline täisspektriga KSM-66 ashwagandha juure ekstrakt on ekstrakt, mis säilitab erinevate koostisosade tasakaalu sellisena, nagu see on algses ravimtaimes, ilma ühe koostisosa ülekaaluta. Arvatakse, et ashwagandha ravimtaime tõhusus tuleneb erinevate koostisosade, peamiselt alkaloidide nagu vitaniin, sonniferiin, tropiin ja steroidsed laktoonid nimega vitanoliidid, kompleksest segust. Kõik need komponendid peavad olema esindatud oma loomulikes proportsioonides, ja seetõttu on oluline, et ekstrakt oleks täisspektriga. Seega – ashwagandhat ostes otsi toodet, mis oleks tähistatud “KSM–66 Ashwagandha.”

Ashwagandha kasutamine

Annustamine ja taime mõju sõltub inimese vanusest, kaalust, terviseseisundist ja tarvitatavatest ravimitest. Soovituslik annus ashwagandhat on 2-4 (1-2 g) kapslit päevas veega vastavalt terapeudi või arsti soovitusele. Ashwaganda pulbrit võib lisada pudrule, smuutidele, teha sellest teed või unetuse korral segada teelusikatäis pulbrit kuuma piimaga.

Ashwagandha raseduse ja imetamise ajal

Ashwagandhat ei soovitata kasutada rinnaga toitmise ja raseduse ajal.

Ashwagandha ohud ja kõrvaltoimed

Taimsete adaptogeenide puhul on positiivne see, et nende mõistlik kasutamine ei põhjusta toksilisi nähte. Siiski tuleb meeles pidada, et enne nende tarvitusele võtmist tuleks pidada koguste ja tarvitamisviiside osas nõu terapeudi, nõustaja või arstiga, kellel on selles vallas kogemusi.

Kuna ashwagandha aeglustab kesknärvisüsteemi toimimist, on soovitav vähemalt 2 nädalat enne planeeritavat operatsiooni ja anesteesia saamist ashwagandha tarvitamine peatada, kuna manustatavate ravimite toime võib olla taime kasutamise ajal ettearvatust tugevam. Samuti võib ashwaganda suurendada unerohtude ja rahustite mõju, mistõttu ei tohiks neid koos tarvitada.

Autoimmuunhaigustega inimesed peaksid ashwagandha tarvitamist vältima, kui arst pole selleks luba andnud. Lisaks peaksid olema ashwagandha võtmisel ettevaatlikud need, kes põevad kilpnäärmehaigusi, kuna ashwagandha võib tõsta kilpnäärmehormoonide taset.

Huvitavad faktid ashwagandha kohta

Ashwagandha kasutamist on kirjeldatud hinduismi pühakirjades veedades, mis on ühed vanimad pühad tekstid maailmas, olles ligikaudu 3000–4000 aastat vanad. Ashwagandhat peeti India rahvamameditsiinis ajurveedas üheks olulisemaks taimeks ning rasayana ürdiks, mis tähendab, et talle omastati noorendav jõud.

Rahvapärimustes on mainitud, et ashwagandha annab noore täku tugevuse, vastupidavuse ja iseloomu, kuna usuti, et see annab suures koguses energiat ja elujõudu. Samas on selle ürdi iseloom pisut paradoksaalne, kuna samal ajal on see ka väga rahustav ja stressi maandav. Räägitakse ka, et Aleksander Suur ja tema armee valmistasid ashwagandhaga veini, et tõsta energiataset ja olla vastupidav haigustele.

Ashwagandha kasutajate kogemused

Tagasiside lehelt https://ecosh.ee/

Väga meeldib! Võtan vahetult enne magamaminekut ühe kapsli sisse ja rahulik uni on garanteeritud!!
Aive
Aitab keskenduda, lõdvestuda ja rahuneda stressirikkas keskkonnas, mistõttu meeled ja tajud selgemad. Päevasel ajal uimaseks ei tee, kuid öösel uni sügavam ja pole enam nii katkendlik. Mõju oli tunda juba esimesel päeval. Hea toode
Aimur
Juba esimestel nädalatel tundsin, et olen rohkem rahulikum ja une kvaliteet paranes hästi. Magan ilust terve öö ja hommikul ärkades puhanuna. Soovitan väga!
Tiina

Kahjuks minul mingit tulemust ei andnud ega mingeid muutusi ei tundnud.

E.
Enesetunne hea,uni paranenud.
Anne
Enestunne on paranenud ja une kvaliteet on suurepärane. Kindlasti soovitan.
Tiina
Toimib väga hästi
Katrin

Teised sarnase toimega supertoidud

Hiina ženšenn

Sarnaselt ashwagandhale on ka ženšenn võimas adaptogeen, aidates kehal toime tulla vaimse ja füüsilise pinge ning stressiga, suurendades organismi vastupanu võimet erinevatele haigustele. Ženšenni võib kaasa aidata mitmete põletikuliste seisundite, sealhulgas diabeedi, südamehaiguste, insuldi, osteoporoosi, reumatoidartriidi ja astma ärahoidmisel.

Seega – nii ashwagandha kui ženšenn on mõlemad tugevad adaptogeenid, kuid ashwagandhat arvatakse olevat siiski ženšennist tugevama toimega. Nende kahe erinevus seisneb ka selles, et ashwagandhal on uinutav ja lõõgastav toime, samal ajal kui ženšennil on ergutav toime.

Maca juur

Maca juur (mida mõnikord kutsutakse ka Amazonase ženšenniks) on samuti adaptogeen, mis on rikas valkude, kiudainete, kaltsiumi, magneesiumi ja aminohapete, näiteks glütsiini ja arginiini poolest. Macat on pika ajaloo vältel kasutatud libiido, viljakuse ja tuju parandamiseks.

Kuigi macal on tugevad antioksüdantsed omadused, jääb ta adaptogeensete omaduste tugevuselt siiski ashwagandhale alla. Erinevalt ashwagandhast on maca väga maitsev ning seetõttu saab seda kasutada nii toiduna kui ka toidulisandina. Sellel on pähkline maitse, mida saab hõlpsalt segada smuuti sisse või küpsetistesse.

Kust saab ashwagandhat osta

Mia24 e-poest saab ashwagandhat osta:

ECOSH LIFE - ASHWAGANDHA JUURE KAPSLID 90TK 50G

ECOSH LIFE - ASHWAGANDHA JUURE KAPSLID 90TK 50G

See on üks väheseid rahustavaid adaptogeenseid taimi ning seda on traditsiooniliselt kasutatud heaolu tunde suurendamiseks, une kvaliteedi tõstmiseks ja stressitaseme tasakaalustamiseks. 

Vaata lähemalt
 
NUTRISSLIM - ASHWAGANDHA PULBER 125G

NUTRISSLIM - ASHWAGANDHA PULBER 125G

Ashwagandha (Withania somnifera) on abiks vaimse pingutuse ja pingeliste perioodide korral, aitab kaasa vaimsele ja füüsilisele heaolule ning vaimsele tasakaalule.

Sobib veganitele.

Vaata lähemalt
Jaga seda infot ka teistega

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga